Donderdag 24 februari 2022
Als coach zul je hebben gemerkt dat je er de laatste jaren behoorlijk wat collega’s bij kreeg. Misschien maakte dat je zenuwachtig, zeker als je een eigen bedrijf hebt. Zitten ze nog wel op mij te wachten?
Is er genoeg markt voor iedereen?
Het antwoord is ja! Ook de behoefte aan coaches stijgt, de markt is groot genoeg en er zijn nog steeds kansen. Maar: zoals bij elke ondernemer gaat het hebben en laten groeien van je bedrijf niet vanzelf. Zeker in een markt waarin coach geen beschermd beroep is en iedereen een bordje met ‘Ik ben coach’ naast de deur kan spijkeren. Wat is de beste tip? Kies wat je doet!
Die tip gaat in tegen het gevoel van de meeste coaches. Die denken dat ze de grootste kansen hebben als ze veel verschillende diensten aanbieden voor zoveel mogelijk mensen. Ze zijn een duizendpoot en overal inzetbaar. Toch geeft kiezen voor wat je doet veel meer mogelijkheden dan het willen bedienen van een massamarkt.
Nichen
In marketingtermen heet het nichen: je als ondernemer richten op een kleine of zelfs superkleine markt, de niche. Deze term komt uit de biologie en staat voor de plaats die een plant of een dier inneemt in een ecosysteem. Denk aan de bananenboom in de tropen en de kameel in de woestijn. Andersom werkt het niet en dat is voor zelfstandig ondernemers net zo. Nog niet helemaal overtuigd? Kijk dan eens naar de drie voordelen van nichen.
Voordeel 1: je valt beter op
Als je er voor iedereen bent, ben je er voor niemand. Als je tegen iedereen praat, praat je tegen niemand. Als je alles wilt zijn voor iedereen, krijgt elk onderdeel te weinig aandacht.
Hoe kleiner je niche, hoe duidelijker jij jouw product of dienst in de markt kan zetten. Je kunt beter focussen en je kent als coach vast het adagium: alles wat je aandacht geeft, groeit. Als je durft te kiezen, word je ook eerder gekozen.
Voordeel 2: mensen weten je gemakkelijker te vinden
Als je je specialiseert in een klein gebied, weten mensen eerder wat ze aan je hebben. Je kennis, vaardigheden en ervaring kun je optimaal inzetten voor die ene doelgroep. Tevreden klanten vertellen dat door, zeker in deze tijd van de communities op internetfora, blogs en WhatsAppgroepen. Daar houden ‘gelijkgestemden’ elkaar op de hoogte. Potentiële klanten worden echte klanten, zonder dat jij je daar actief voor hoeft in te zetten.
Voordeel 3: mensen vertrouwen je eerder
Hoe beter jij in je vak wordt, hoe meer vertrouwen het bij anderen schept dat jij dé expert bent. Je kwaliteit en deskundigheid zijn het allerbelangrijkste. Jouw doelgroep wil zeker weten dat ze bij jou in goede handen zijn voor de oplossing van hun probleem. Omdat jij je met een afgebakend aanbod richt op een afgebakende doelgroep, ben jij de aangewezen persoon om naar toe te gaan. Mensen willen geen tijd of geld besteden aan aanbieders van wie ze denken dat die niet zoveel van hen afweten - ze zoeken een specialist.
Hoe vind je jouw niche?
- Onderzoek je eigenheid. Stel jezelf een paar vragen om jouw niche te ontdekken.
- Waar ben je goed in?
- Waar word je veel voor gevraagd?
- Op welk gebied zien je bestaande klanten jou als de aangewezen persoon om hen te helpen?
- Waarvoor krijg je de meeste complimenten?
- En last but not least: wat is het werk dat jij het allerleukste vindt om te doen?
En dan?
Als je de antwoorden hebt op deze vragen, vertel het rond! Vertel wat je doet en voor wie. Je merkt het meteen of mensen geïnteresseerd zijn, vaak al binnen een paar seconden. Blijf dit herhalen. Zo word je steeds beter in het laten horen van jouw pitch en krijg je steeds meer mensen mee, ook in de allerkleinste niche.
Als je weinig respons krijgt, stel dan je boodschap bij. Misschien is het nodig een vernauwing te maken in je specialisme of je doelgroep. Of misschien moet je leren om je boodschap aantrekkelijker te vertellen. Geef jezelf de kans om te leren en te verbeteren.
Jezelf onderscheiden met de Werkenergiemethode
De Werkenergieanalyse is een unieke en praktische manier om je te onderscheiden. Het instrument geeft jou en je coachee snel inzicht in energie- en stressbronnen in het werk en tevens een concrete formulering van zijn of haar ontwikkelpunten. Door het als nulmeting te gebruiken, onderbouwt ook ijzersterk jouw offerte voor een coachtraject. Wil jij hier meer over weten? Neem dan gratis deel aan de online masterclass die ik regelmatig organiseer.