Donderdag 15 april 2021
Als coach wil je mensen helpen. Je vindt het heerlijk om de client meer inzicht in zichzelf te geven, zodat hij of zij anders naar de situatie gaat kijken nieuwe oplossingen kan genereren. Het is hierbij essentieel dat je de juiste vragen stelt waarmee je de vinger snel op de zere plek legt én de deur opent voor een nieuw perspectief. Het spreekt voor zich dat dit het niveau een simpel vraag-antwoord gesprek overstijgt. Als coach heb je hiervoor een scala aan tools tot je beschikking. Maar welke gebruik je?
Welke meerwaarde biedt een goede coaching tool?
Een goede coaching tool vormt een sterke basis voor het coachingtraject en geeft structuur aan de gesprekken. Doordat het proces helder en gestructureerd verloopt, neemt het niet meer tijd in beslag dan nodig is om het gewenste doel te behalen. Het zorgt ervoor dat zowel de coach als de coachee focus kunnen bewaren, en dat er een perspectief is om naartoe te werken. Dat is niet alleen prettiger voor de coachee, maar ook voor de werkgever. Immers zien zij graag een tijdsinschatting én zijn zij sneller overtuigd om een offerte goed te keuren wanneer er een duidelijke uitkomst aan vast zit. Dat is dan weer prettig voor jou als coach, want dat maakt het proces van offertes goedgekeurd krijgen een stuk gemakkelijker.
Naast het bieden van structuur en efficiency, helpt een goede coaching tool ook om de kwaliteit van de gesprekken te verbeteren. Het helpt de coachee om meer inzicht in zichzelf te verkrijgen, heldere doelen te stellen en om nieuwe oplossingen te bedenken. Het bevordert zelfinzicht, stelt coach en coachee in staat om sneller de vinger op de zere plek te krijgen en ondersteunt beide partijen om doelgericht aan de slag te gaan.
Coaching tool versus coaching stylen
Een coaching tool is niet hetzelfde als een coaching stijl, maar ze kunnen wel naast elkaar gebruikt worden. Er zijn verschillende manieren van coachen, welke worden aangeduid met coaching stijlen. Dit maakt iedere coach uniek. Voor welke stijl je kiest hangt af van jou als persoon, maar ook af van de coachee. De coaching stijl is naast kennis en kunde een belangrijke factor in het kiezen van de goede coach. Zo veel mensen zo veel wensen! Sommige coaches nemen meer de rol aan van een mentor, terwijl anderen juist kiezen voor een meer resultaatgerichte of zelfs provocerende aanpak. Dient jouw coachee geprikkeld en uitgedaagd te worden, of heeft hij of zij juist behoefte veiligheid en een luisterend oor? Als coach kun je verschillende stijlen inzetten om de coachee in beweging te krijgen en het doel te behalen, een ook het mixen van coaching stijlen is niet ongebruikelijk.
De verschillende coaching modellen
Als coach kan je uitgaan van je intuïtie, maar de meeste coaches kiezen ervoor om hun uitstekende menselijk inzicht en gevoel aan te vullen en te versterken met een coaching model en andere technieken. De keuze is reuze, maar ik zet een aantal veelgebruikte modellen voor je op een rij. Overigens zijn het niet alleen (loopbaan) coaches die deze modellen gebruiken, maar zien ook managers en HR-medewerkers in toenemende mate het voordeel van deze technieken in.
G.R.O.W. model
Het G.R.O.W. Model helpt je om structuur aan te brengen in een coaching gesprek. Het staat voor Goal, Reality, Options en Will. Het brengt het doel van het coachingtraject in kaart, analyseert de huidige situatie, zet de voor- en nadelen van diverse opties op een rij en formuleert een actiepunt.
Kernwaarden van Daniel Ofman
De kernkwadranten van Ofman zijn een uitstekend hulpmiddel om inzicht te verkrijgen in kwaliteiten en valkuilen Het is buitengewoon geschikt als team coaching tool, maar kan ook op individuele basis gebruikt worden. Door je kwaliteiten, valkuilen, allergie en uitdagingen in kaart te brengen ontwikkel je persoonlijk leiderschap. En dat stelt de coachee weer in staat om de regie terug te pakken over zijn of haar eigen leven.
JD-R model van Arnold Bakker
Het Jobdemands-Resources model brengt de relatie tussen taakeisen en energiebronnen in kaart. Het is een belangrijk model binnen de stress- en burn-out coaching, omdat het de balans (of het gebrek daaraan) tussen de verwachtingen en de mogelijkheden van de werknemer in kaart brengt.
7 eigenschappen van Covey
Covey heeft zeven eigenschappen in kaart gebracht welke aan de basis staan van succesvol leiderschap. Het stimuleert doelgericht denken en fungeert als het ware als checklist voor de coachee. Door zich bewust te zijn van deze kritieke eigenschappen, kan hij effectief aan de benodigde vaardigheden werken die nodig zijn om een volgende stap in de carrière te bereiken.
Positieve psychologie
Deze theorie gaat uit van de energiebronnen en de positieve aspecten die iemand bezit. In plaats van klachtgericht te werk te gaan, gaat positieve psychologie uit van het vinden van de eigen kracht door middel van het benadrukken én ontwikkelen van positieve eigenschappen. Onmisbaar in een succesvol coaching traject!
Bevlogenheidsonderzoek door Arnold Bakker
Burnout en bevlogenheid worden beiden als werk gerelateerde fenomenen beschouwd. Bevlogenheid is een staat waarin de werknemer zich betrokken voelt, plezier heeft in wat hij doet en bruist van de energie. Dat is zowel voor de werkgever als de werknemer erg gunstig!
Flow door Mihaly
We hebben het er allemaal wel eens over dat we in de “flow” zitten: een staat waarin we in opperste concentratie en met oprecht plezier aan een taak werken. Om deze staat te bereiken, moet de werknemer iets doen dat bij hem of haar past. Deze theorie bewijst dat talenten vinden en benutten belangrijk is!
Loopbaan coaching tool: de Werkenergieanalyse
Wat als er een coaching tool zou zijn die alle bovenstaande theorieën combineert? Die niet alleen structuur aanbrengt in het coaching gesprek, maar ook energiebronnen en stressoren in kaart brengt en zowel problemen als kansen blootlegt? De Werkenergieanalyse is een wetenschappelijk onderbouwde methode die ontwikkeld is door een ervaren coach in samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het verbetert niet alleen de resultaten, maar geeft ook structuur aan het voortraject waardoor de coach sneller een factuur goedgekeurd krijgt en geen energie hoeft te steken in het verkopen. Een win-win-win situatie voor coach, coachee en werkgever dus! Meer weten? Geef je dan op voor de interactieve online masterclass!