Dinsdag 24 januari 2023
De regie nemen over je eigen loopbaan is best spannend, maar vooral ook leuk en waardevol. Dat ontdekten veel deelnemers aan het Ontwikkeladviestraject; een initiatief van Brabant Leert, gesubsidieerd door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Onderdeel van het traject was niet alleen een arbeidsmarktscan, maar ook een aantal gespreksessies met een loopbaancoach. Vele coaches meldden zich aan, waaronder ook trainer en loopbaancoach Karin Vos. Zij maakte in veel gevallen gebruik van de Werkenergieanalyse om heel laagdrempelig energie- en stressbronnen duidelijk inzichtelijk te krijgen en direct de vinger op de zere plek te leggen.
Eén van de coachees die Karin begeleidde, was een schoolmaatschappelijk werkster.
“We hebben het ontwikkeladviestraject drie jaar geleden al afgerond”, aldus Karin. “Echter waren de belemmerende gedachten op dat moment te groot om door te pakken. Als kostwinner van haar gezin durfde ze niet te tornen aan haar zekerheden. Ze dacht bovendien dat ze alleen geschikt was voor het werk dat ze al deed en was ‘al’ 46. Wie zat er nog op haar te wachten? Ze is wel in gesprek gegaan met haar leidinggevende, maar dit heeft niet tot structurele veranderingen geleid. Het bleef een beetje rommelen in de marge. Duidelijk effect bleef uit, waarna ze na verloop van tijd zelfs in een bore-out dreigde te raken…”
Dit bleek hét moment om wél door te pakken.
“Ze heeft alle informatie nog eens op een rijtje gezet en de rapportage van de Werkenergieanalyse opnieuw bekeken”, aldus Karin. “Vervolgens heeft ze weer contact met me opgenomen. Samen konden we heel mooi en krachtig terugpakken op de energiegevers en energienemers die we al inzichtelijk hadden. Bijvoorbeeld om de dreigende bore-out te ondervangen. Belangrijk onderdeel van ons traject was de tekening/visualisatie van een luchtballon. Met behulp van post-its heeft ze in de ballon haar energiegevers verzameld. Vervolgens heb ik haar in de wolk erboven laten benoemen waar ze graag meer van zou willen, terwijl in de mand eronder de energienemers werden verzameld. Door tekst en taal te verbeelden, kreeg ze niet alleen meer inzicht in haar actuele situatie, maar ook in haar eigen invloed hierop.”
Een belangrijke energiegever voor de coachee was het contact met kinderen.
“Maar ook het bedenken van nieuwe, innovatieve leermiddelen die nog beter aansluiten bij deze kinderen”, aldus Karin. “Een energievreter daarentegen was de werving en onboarding van nieuwe collega’s. Het bedrijf kende een groot personeelsverloop. Ook was er de continue drang om er altijd te zijn en om het steeds beter te doen.” Het belangrijkste inzicht? “Dat ze niet zoveel moest als dat ze eigenlijk dacht. Ze legde zichzelf enorm veel verantwoordelijkheden op. Zowel in haar werk als privé. Ze móest immers voor haar gezin zorgen. Bovendien was ze mantelzorger voor haar moeder, die haar enorm dankbaar was. Maar zou haar moeder minder dankbaar zijn als ze de ramen wat minder vaak zou lappen? Of als ze deze taak zou uitbesteden? Het inzicht dat ‘goed’ ook ‘goed genoeg’ kan zijn, was voor haar een heel belangrijke opbrengst.”
Wat Karin vaak ziet in de Werkenergieanalyse is dat energiegevende en energienemende taken soms dicht bij elkaar liggen.
“Alleen de bril waarmee de coachee naar de onderliggende acties kijkt, verschilt. Dit wordt goed duidelijk wanneer je taken vergroot. Is bijvoorbeeld het inwerken van nieuwe collega’s alleen maar een last? Of zitten er soms ook leuke kanten aan? En zo ja, welke zijn dat dan? Datzelfde geldt voor je energiegevende taken: want levert elk nieuw lesmiddel daadwerkelijk zoveel energie op? Wat maakt nu het verschil? En wat kun je hiervan opsteken bij je andere taken?”
Los van de taken hebben Karin en haar coachee ook vacatures geduid. “Dit heeft er zelfs toe geleid dat de medewerkster van organisatie is gewisseld. In plaats van een focus op scholen voor speciaal onderwijs werkt ze nu bij een overkoepelende organisatie voor middelbaar onderwijs waar ze ontzettend goed op haar plek zit. Ik zie ons eindgesprek dan ook vol vertrouwen en enthousiasme tegemoet!”