Zondag 18 juni 2023
Een goede onderlinge relatie, een vruchtbare samenwerking en een duidelijke structuur zijn essentieel voor een fijne werksfeer én een goede bedrijfsvoering. O’Prinsen & Partners draagt hieraan bij met uitgebreide team- en bedrijfstrajecten. Samen met collega Renate O’Prinsen ontwikkelt en begeleidt Bob Mijling verandertrajecten op het gebied van cultuur en gedrag. Zo begeleiden de verandercoaches op dit moment de medewerkers, het management en de directie van een onderhoudsbedrijf voor havenkranen, waar de onderliggende behoefte anders bleek dan van tevoren gedacht…
“Wij werden in eerste instantie benaderd om de vitaliteit van de circa dertig medewerkers te verbeteren”, vertelt Bob. “Het bedrijf dacht zelf dat een teambuildingactiviteit een goed idee zou zijn, maar in onze optiek zijn hiervoor diepere slagen nodig. We wilden heel graag met alle medewerkers in gesprek, om te ontdekken waar de schoen écht wringt. Gelukkig ging de directie hierin mee, want na de eerste gesprekken bleek al dat verwachte en daadwerkelijke behoeften sterk verschilden.”
De Werkenergieanalyse als nulmeting
Als nulmeting voor het bedrijfstraject vulden alle medewerkers de Werkenergieanalyse in.“Waar directie en management aanvankelijk dachten dat onrust onder medewerkers voor verstoorde samenwerkingen zorgde, liet de Werkenergieanalyse heel duidelijk zien dat juist onvoldoende sturing het manco was”, aldus Bob. “Medewerkers liepen regelmatig verloren. Want wie was eigenlijk de leidinggevende van wie? En wie was waar verantwoordelijk voor? Waar moest je naartoe in geval van vragen? Op de werkvloer overheersten inderdaad onrust en onwetendheid. Echter was dit niet vanuit verkeerde intenties, maar omdat dit organisch zo gegroeid was. Aan ons de taak om de organisatie te helpen om dit beter te organiseren.”
Er bestaat geen quick fix
Voor vraagstukken zoals hierboven beschreven, bestaat geen ‘quick fix’ benadrukt Bob. “Om tot structurele verandering en verbetering te komen, is tijd nodig. Daarom hebben wij – op basis van wat wij hebben gezien en teruggekregen – een Plan van Aanpak voor een bedrijfsbreed vervolgtraject uitgewerkt.” In dit traject staan twee acties centraal, vertelt hij. “Allereerst moet de structuur van de organisatie verbeterd worden, met de juiste mensen in de juiste functies. Niet alleen om de rust en het vertrouwen binnen de organisatie te herstellen, maar ook om een goed fundament neer te leggen voor de vernieuwingen en uitbreidingen die het bedrijf ambieert. Daarnaast zijn individuele gesprekken nodig met medewerkers met andersoortige coachbehoeften. Bijvoorbeeld opleidings- en trainingsbehoeften zijn te lang opgeslokt door de drukte en waan van de dag, waardoor veel medewerkers het gevoel hadden stil te staan. Ook hier wordt inmiddels verandering in gebracht, gesteund door de organisatie. Zo zijn inmiddels acht medewerkers met een opleiding gestart.”
Het bedrijfstraject is in februari 2023 gestart.
“In maart en april zijn alle medewerkersgesprekken gevoerd, waarvoor de uitkomsten van de Werkenergieanalyse duidelijke handvatten boden”, aldus Bob. “Bovendien hebben we uitgebreide gesprekken gevoerd met het management en de directie, wat ons in staat stelde om tot de diepere lagen van de onrust te komen en om de juiste inzichten te verschaffen.” Ook op dit moment vinden nog (coaching-)gesprekken plaats. “Tussen de gespreksfases door wordt heel bewust ruimte en rust gecreëerd, zodat ontwikkelingen echt kunnen landen. Zo bouwen we stap voor stap aan een sterkere organisatie, een betere structuur en vitale en blije medewerkers.”