Dinsdag 28 mei 2024
Soms heb je het als coach lastig. Dit kan zelfs gebeuren als je terugdenkt aan dat laatste fantastische gesprek met je coachee. Eindelijk had die door waar het om ging. Het ene inzicht was nog mooier dan het andere. Maar dan zit je in het volgende gesprek en merk je tot je schrik dat hij die inzichten allemaal weer is vergeten. Er is helemaal niets gebeurd. Hoe kan dat?
Als een coachee niet begint met lopen, komt hij nergens
Tja, met alleen maar mooie inzichten komt je coachee geen stap verder. Ken je die oude Chinese wijsheid: ‘Een tocht van duizend mijl moet beginnen met een eerste stap’? Als je een coachtraject ziet als een reis, is het niet genoeg als je coachee een prachtig doel heeft opgeschreven. Ook niet als hij met jou heeft verkend waarom dit doel belangrijk voor hem is en wat voor positieve verandering dit gaat brengen. Het blijft allemaal ‘niet echt’ als hij vergeet om te lopen. Vertaald in coachtermen: als hij niet in actie komt.
Zonder vervolgactie is coaching weinig waardevol
Praten is iets heel anders dan het echt doen. Maar zelfs met een actie komt het lang niet altijd vanzelf goed. Het luistert best nauw welke actie je met elkaar afspreekt.
Wat vaak misgaat, is dat de actie niet past bij de coachee: de stap is te groot of te klein. Bij een te grote stap kan de coachee terugdeinzen voor wat hij moet doen. Uitstellen is dan het begin, gevolgd door het gretig verzinnen van smoesjes om iets nu nog even niet te doen en uiteindelijk wordt het afstel.
Het andere uiterste, een te kleine stap, daagt je coachee te weinig uit. De comfortzone voelt heerlijk, maar die levert geen voldoening op en geen enkele motivatie om nog meer te doen.
Probeer de coachee zichzelf te laten ‘stretchen’. Houd daarbij wel in gedachten dat hij altijd het laatste woord heeft. Dan kan hij zich echt aan de actie verbinden.
Zes handige tips: zo ontstaan effectieve acties die je coachee verder brengen
Realiseer je dat elk mens anders is en dat standaardacties niet bestaan. Een goede actie sluit naadloos aan bij de persoon van de coachee en de inzichten die hij opdeed tijdens de eerdere delen van de coaching. Een actie brengt denken, voelen en handelen samen!
In dit blog ontdek je handige tips voor perfect passende acties om je coachee in beweging te krijgen en te houden. Er zitten er vast een paar bij die je meteen wilt uitproberen.
1. Laat de coachee acties zelf ontwerpen
Je maakt een soepele overgang van inzicht naar actie door na te gaan wat de coachee wil en hoe ver deze durft te gaan. Denk aan vragen als:
- Wat wil je graag uitproberen?
- Welke acties helpen je verder?
- Is er iets dat je met jezelf wilt afspreken om te doen?
2. Gebruik creativiteit om verschillende soorten acties te ontwerpen
Veel coaching gaat over ander gedrag of andere overtuigingen. Er zijn allerlei manieren om die verandering te beïnvloeden. Soms kan variëren in de soort actie een enorm effect hebben. Voorbeelden van soorten acties zijn:
- reflecteren: bijhouden van een dagboek, terugblikken aan het eind van de dag
- informatie ontvangen: feedback vragen van anderen, artikelen of boeken lezen, een onderwerp onderzoeken
- oefenen met iets doen wat de coachee nog niet eerder deed
- experimenteren met nieuw gedrag
- observeren: elke dag een cijfer geven op een bepaald aspect en deze cijfers analyseren.
3. Ondersteun de coachee met doorvragen
Hierbij is het motto: ’Hoe concreter, hoe beter’. Vraag bij een actie naar wanneer, met wie, wat er tussen kan komen, wat de coachee dan gaat doen, enzovoort. Zo kan de coachee zich een specifiek beeld vormen van wat en hoe hij iets gaat uitvoeren. Dat maakt de kans groter dat hij in de praktijk gaat doen wat hij van plan is. Maar maak er geen politieverhoor van!
Houd er verder rekening mee dat het soms beter werkt om een enkele of een beperkt aantal kleine stappen te benoemen. Zo is het gemakkelijker om de actie te laten lukken.
4. Check of de actie realistisch is
Vraag je coachee hoe zeker hij is dat hij de actie echt uitvoert. Laat hem eventueel een cijfer noemen op een schaal van één tot tien. Bij twijfel kun je bespreken waar deze zit en hoe de coachee deze kan verkleinen. Dit gesprek kan ook tot de conclusie leiden dat het actiepunt toch niet goed aansluit. Een goed moment om een andere actie te bedenken.
Het kan ook zijn dat een coachee zichzelf onbewust tegenhoudt door een belemmerende overtuiging. Las dan een paar extra vragen in om deze op te sporen, te bespreken en om te zetten in een helpende overtuiging.
5. Onderzoek of de actie energie geeft
Je komt niet ver wanneer de coachee de actie slechts als huiswerk beschouwt of deze alleen maar toezegt omdat hij een brave leerling wil zijn. Natuurlijk kan een actie uitdagend zijn of misschien zelfs eng. Maar wat je wilt, is dat hij er zin in heeft om de actie op te pakken en er betrokkenheid bij voelt.
Je weet dat het goed zit als hij nieuwsgierig is naar het effect en je de energie in zijn woorden en houding merkt.
6. Bekijk of de coachee de actie in eigen hand heeft
Je schiet er niets mee op als de coachee de volgende keer zegt dat hij niet heeft kunnen oefenen, omdat die ene soort situatie zich niet voordeed. Zorg er daarom voor dat het uitvoeren van de actie niet afhankelijk is van anderen of van bepaalde omstandigheden. Ga na of de actie in de eigen cirkel van invloed ligt. Als je hierover meer wilt weten, kijk dan even bij het blog Covey’s cirkels.
De Werkenergieanalyse
De motivatie om in actie te komen, wordt gevoed als mensen zien en voelen waar het goed gaat en waar verandering nodig is. Met de online tool van de Werkenergieanalyse krijgt de coachee duidelijke informatie over hoe hij ervoor staat qua energiegevers en -nemers. De uitgebreide persoonlijke rapportage levert onder andere de werkenergiebalans op en de individuele flowgrafiek. In één oogopslag ziet de coachee waar de noodzaak en de mogelijkheden liggen om meer energie uit het werk te krijgen.
Handig is dat de rapportage twee actiedelen bevat. Samen met de coach worden deze delen ingevuld en besproken. Het prioriteitenplan maakt de acties concreet. De Werkenergieanalyse biedt zo een uitstekende combinatie van inzicht gevende informatie en actie.
Ontdek zelf hoe waardevol deze combinatie is. Meld je aan voor een van de gratis online masterclasses die regelmatig plaatsvinden.
Tip
De kunst om passende acties te ontwerpen is een onderdeel van een van de acht kerncompetenties die de International Coach Federation (ICF) hanteert. Het boek De 8 kerncompetenties – gids voor de professionele coach van Annemarie van der Meer en Marianne van der Pool behandelt alle kerncompetenties. Het geeft praktische handvatten en theoretische achtergrond bij elke competentie. Een goed hulpmiddel voor elke coach, zowel de beginnende als de gevorderde professional.
Een eerder blog ging in op een van de andere kerncompetenties, Bewustzijn inspireren.