Woensdag 21 februari 2018
De juiste tone of voice aannemen om je merk te laten spreken is niet eenvoudig. De tone of voice, ook wel de stijl die je gebruikt om de doelgroep aan te spreken, wordt vaak verkeerd vormgegeven. Dit heeft vooral te maken met het feit dat er op een verkeerde manier wordt gedacht over de tone of voice.
Hoe is de tone of voice van jouw bedrijf? Spreek je duidelijk je doelgroep aan? Hoe doe je dit? Ben je formeer of juist erg informeel? Door de juiste tone of voice toe te passen kun je een duidelijke groep klanten aanspreken. Het kan je bedrijf laten groeien! In dit blog geef ik je graag wat tips.
De vorming van de tone of voice
In de basis zijn er vier factoren die invloed uitoefenen op de vormgeving van de tone of voice. Het grootste deel van de tone of voice wordt bepaald door de identiteit van jouw merk. Is jouw merk jong of al helemaal geworteld? Is jouw merk zakelijk of meer spontaan en persoonlijk? Eerder schreven we al een uitgebreid blog over identiteit.
Het doel van de boodschap en het kanaal dat wordt gebruikt om deze boodschap over te brengen zijn ook factoren die meespelen. In een nieuwsbrief wordt vaak een andere tone of voice gebruikt dan op social media, bijvoorbeeld, en dit heeft vooral te maken met het doel. Wil je mensen informeren of wil je klanten werven?
Op social media kun je prima in de JE-vorm praten. Dit is laagdrempelig en vinden vaak veel klanten prima. Op je website zou je echter de U-vorm kunnen gebruiken.
Tot slot speelt ook de doelgroep mee in het bepalen van je tone of voice. Jongeren worden niet graag met ‘u’ aangesproken, terwijl professionals dit liever wel hebben. Kijk wat het beste aansluit bij jouw doelgroep.
Het draait vooral om jouw identiteit
De tone of voice die een merk moet laten spreken wordt in de praktijk vaak bepaald door de doelgroep. Zo zien we bijvoorbeeld dat bedrijven die tienerkleding verkopen vaker gebruik maken van straattaal. De vraag is natuurlijk of de jeugd dit wel op prijs stelt. In de meeste gevallen is dit namelijk helemaal niet zo. Jongeren willen niet weten of jij hun taal ‘verstaat’, maar zij willen weten waar jij voor staat.
De man in deze video legt rustig en duidelijk uit wat het belang is van het hebben van een goede tone of voice:
Het is dus helemaal niet goed om de doelgroep een grote rol te laten spelen bij het vormgeven van de tone of voice. Dit geeft direct aan waarom de merkidentiteit hier juist de grootste rol speelt.
Tijd voor ontwikkeling
Heb jij de juiste tone of voice om je merk / bedrijf te laten spreken nog niet gevonden? Maak dan tijd om hieraan te gaan werken! Met de Werkenergieanalyse kun je heel goed je merk in de markt sterker maken. Onze tool heeft heel veelk voordelen voor coaches. Wil je hier meer over weten? Vraag dan een gratis demo aan.
Most times, it's not what you say, it's how you say it.
