Woensdag 29 november 2017
Veel coaches hebben moeite met hoe ze zich moeten positioneren in de markt. Wat is nu beter; jezelf op de markt zetten als een sterk merk of juist zorgen voor een sterke identiteit? Er zijn bedrijven die dit samen pakken en hierdoor vaak niet stabiel in de markt staan. Waarom niet? Omdat merk en identiteit twee totaal verschillende zaken zijn.
Identiteit versus branding
Bij het woord identiteit gaat het alle middelen die je gebruikt om je merk zichtbaar te maken. Deze identiteit komt vooruit uit je marketing strategie en omvat je logo, huisstijl, klantenservice. Door een duidelijk identiteit te hebben val je op bij je doelgroep.
Bij een merk (brand) is wat het je doelgroep denkt, voelt en ervaart bij een bedrijf. Werken aan je branding of merk gaat dus over het creëren van een klantbeleving. Een merk is een concept en niet zichtbaar of tastbaar.
Wanneer het zo uitgelegd wordt is het verschil duidelijk zichtbaar. Dit geeft direct ook aan dat beide zaken heel belangrijk zijn als je zoekt naar een sterke positionering en meer klanten.
Je identiteit leren kennen
Het is natuurlijk goed om ervoor te zorgen dat je merk en je identiteit voor een positionering goed op elkaar zijn afgestemd, maar hoe doe je dat precies? De belangrijkste eerste stap is het bepalen van je identiteit. De identiteit van je organisatie is de basis voor alle vervolgstappen.
Vervolgens kun je het merk hier omheen vormen. Hoe moeten klanten over jouw denken en wel gevoel wil je bij ze achterlaten? Deze elementen bepalen je merk.
Hoe ontdek je de identiteit?
Het ontdekken van je identiteit begint vanuit het idee dat geen identiteit perfect is. Mensen zijn niet perfect, dus bedrijven en merken ook niet. Je kunt de identiteit gaan ontdekken door veel verschillende situaties op tafel te leggen en hier een reactie op te bepalen. De reacties geven een goede indruk van de identiteit die jouw bedrijf moet hebben.
Als jij voor duurzaamheid wilt staan, dan betekent dit dat je dit moet verwerken in je communicatie uitingen. Wanneer je reageert op dergelijke situaties en stellingen stel je makkelijk een identiteit vast die bij jou past. Vervolgens is het zaak om ervoor te zorgen dat je klanten jouw merk ook zo gaan ervaren. Uiteindelijk kun je je bedrijf het best positioneren wanneer je een heldere identiteit combineert met een sterk merk.
Coaching nodig?
Het is niet eenvoudig om jezelf op de juiste wijze te positioneren, met goede aandacht voor je identiteit en je merk. Kun jij wel wat ondersteuning gebruiken? Neem dan contact met ons op of vraag een gratis demo van de Werkenergieanalyse aan.
