Woensdag 12 september 2018
Door hard te werken aan je naamsbekendheid op social media zullen meer mensen contact met je gaan opnemen. De vraag naar loopbaancoaching en wat er allemaal bij komt kijken is groot. Natuurlijk werk je het liefste met klanten die hun afspraken nakomen, keurig de opdrachten thuis uitvoeren en die bereid zijn om de prijs van jouw kennis op waarde te schatten en te betalen.
Help, lastige klanten!
Helaas zul je als coach ongetwijfeld ook met lastige klanten te maken krijgen. Ze komen hun afspraken niet na, doen niets met jouw tips. Het zijn klanten die je veel energie kosten. Je ziet deze cliënten eigenlijk liever zo snel mogelijk weer vertrekken. Je merkt dat je te maken hebt met mensen die jou gebruiken, die je rond commanderen of die op andere wijze respectloos met je omgaan.
Toch maak je weer die nieuwe afspraak voor volgende week. Waarom? Omdat je die extra omzet wilt hebben? Omdat je een traject hebt verkocht? Sta als coach sterk in je schoenen en spreek een lastige klant aan op zijn gedrag. Maak duidelijk dat je zo niet verder gaat en neem afscheid van lastige klanten.
Als coach mag je je niet laten neerhalen
Je bent een coach. Jij bent er om mensen zich beter te laten voelen, om hen sturing te geven voor de toekomst of hen te voorzien van adviezen waar zij echt mee aan de slag kunnen. Waarom heb je dan het idee dat zij het recht hebben om jou omlaag te halen? Jij zet je voor hen in. Zou dit andersom niet ook zo moeten zijn?
Natuurlijk, met de ene cliënt heb je een betere klik dan met de andere klant. Dit gebeurt en iedereen krijgt ermee te maken. Toch mag jij je in geen geval omlaag laten halen door iemand waar jij je voor inzet. Nee leren zeggen is dan ook een eerste stap.
Nee leren zeggen is heel belangrijk
Nee zeggen draait in de praktijk lang niet altijd om het daadwerkelijk afwijzen van iets. Wanneer je met de wind van de cliënt meewaait omdat je bang bent anders afgebrand te worden, dan is dit ook een vorm van ja zeggen waar je nee zou moeten zeggen. Je kunt je cliënten niet helpen wanneer je niet tegen hen in durft te gaan. Het is jouw werk en je weet waar je mee bezig bent. Laat je dan niet verleiden door in te stemmen met alles wat de cliënt jou vertelt. Daar ben je niet voor.
Durf jezelf sterker te maken
Aan het einde van de lijn is het een kwestie van lef. Iedereen kan nee zeggen, maar niet iedereen durft het. Onthoud dat jij als coach iedere cliënt aan kunt. Dit gaat niet vanzelf. Je moet de kracht vinden om de touwtjes in handen te nemen over jouw handelen, jouw emoties, jouw gedachten. Je hoeft geen meester te zijn, maar stel je zeker niet op als slaaf. Je wordt er in geen geval gelukkiger van en je werk als coach heeft eronder te lijden.
Gebruik de Werkenergieanalyse
De Werkenergieanalyse geeft je veel nieuwe inzichten en helpt jou om beter te worden als coach én om beter te zijn voor jezelf. Je kunt online een gratis demo aanvragen, zodat je de voordelen zelf kunt ervaren.
