Donderdag 30 november 2017
Bedrijven zouden zich in deze tijd moeten focussen op de bevlogenheid van medewerkers. Waarom? Omdat deze medewerkers functioneren als echte ambassadeurs voor de onderneming. Dit zorgt natuurlijk voor een enorme bijdrage op het gebied van succes.
Bedrijven zijn steeds zichtbaarder
Voorheen waren bedrijven niet zo zichtbaar. Wat er binnen gebeurde bleef binnen en wat er buiten gebeurde bleef buiten. Klanten zagen enkel wat het bedrijf wilde dat de klanten zagen. Consumenten hadden weinig inzicht in hoe het bedrijf nu echt werkte en in elkaar stak. Tijden veranderen en de grenzen tussen buiten en binnen zijn voor een groot deel vervaagd.
Dit heeft vooral te maken met het feit dat steeds meer zaken online afspelen. Klanten worden online benaderd. Bedrijven worden online beoordeeld. Zelfs klachten worden vaak online (openbaar) afgehandeld. Vroeger was een bedrijf gewoon een bedrijf. Tegenwoordig is het een ‘karakter’ of een ‘persoonlijkheid’. Ken jij de Why van je bedrijf?
Je kunt niet meer zonder ambassadeurs
De meest bevlogen medewerkers zijn, zeker online, echte ambassadeurs voor je bedrijf. Zij werken met de grootst mogelijke passie voor hun functie en dit zullen zij ook op social media laten merken. Hierdoor vormen zij een visitekaartje voor je bedrijf. Dit betekent dat bedrijven (social media) marketing en HR steeds beter moeten gaan combineren, zodat nieuw talent gemakkelijker kan worden binnengehaald.
Stimuleer medewerkers om leuke momenten van hun werk te delen op hun eigen social media kanalen. Laat ze een vlog of blog beginnen. Als je geen bevlogen medewerkers hebt, dus geen ambassadeurs, dan wordt het in deze tijd een stuk lastiger om succesvol te zijn als HR en organisatie.
Als medewerkers niet bevlogen zijn…
Het is belangrijk dat er een zekere bevlogenheid binnen het bedrijf bestaat. Het liefst zo veel mogelijk. Als een medewerker totaal niet bevlogen is en ook geen spoortje betrokkenheid vertoont, dan kan het eigenlijk twee kanten op. Het is mogelijk dat de medewerker wel gewoon naar tevredenheid presteert en dat deze buiten het werk om niet met het werk bezig is.
Anderzijds is het ook goed mogelijk dat de ontevredenheid op social media wordt geuit en dat het bedrijf bij ieder gesprek in verband wordt gebracht met het negatieve. Dit kan het bedrijf uiteindelijk schaden en daarom is het belangrijk om aandacht te besteden aan het optimaliseren van de bevlogenheid.
Laat de Werkenergieanalyse helpen
Wil jij de bevlogenheid en vitaliteit onder je medewerkers verbeteren? Dan kan de Werkenergieanalyse helpen om de juiste inzichten te krijgen. Zoek online naar een coach bij jou in de buurt voor een traject op maat.
