Woensdag 24 juni 2015
Managers tonen vaak onvoldoende interesse in hun medewerkers. Vaak vinden ze het lastig om in gesprek te gaan. Dat is jammer, want een beetje aandacht doet wonderen voor de betrokkenheid en motivatie op de werkvloer.
In dit blog geven we je tips hoe je als manager meer interesse kunt tonen om ze de betrokkenheid te vergroten.
Nederlandse werknemers: weinig betrokken
Recent onderzoek toont aan dat van de Nederlandse werknemers 11% actief niet-betrokken is, 80% niet-betrokken en slechts 9% betrokken. Wereldwijd bedragen deze percentages respectievelijk 24%, 63% en 13%. Voor Nederlandse managers zijn het bepaald geen geruststellende cijfers.
Uit Nederlands onderzoek komt een iets gunstiger beeld naar voren, maar ook hieruit blijkt dat maar liefst 28% van de werknemers zich niet of nauwelijks betrokken voelt bij de organisatie.
Het belang van oprechte interesse
In het publieke debat rondom arbeidsverhoudingen gaat het zelden over aandacht. Toch bepaalt juist oprechte interesse of werknemers met plezier hun werk doen. Juist dan zullen zij gemotiveerd zijn en het verschil willen maken. Een manager die oor en oog heeft voor de medewerker, zal indirect bijdragen aan de arbeidsproductiviteit en aan de afname van stress en ziekteverzuim. Soms is een welgemeend compliment van de baas zelfs nog belangrijker dan een bonus.
Uit onderzoek van het Amerikaanse onderzoeksbureau Gallup blijkt dat de motivatie maar liefst 40% daalt als managers niet betrokken zijn. Volgens Steven Gudde, manager Marketing en Innovatie bij uitzendbureau Olympia, is aandacht de belangrijkste factor die medewerkers verbindt met de organisatie. Onderzoek van de UvA laat zien dat aandacht in dit opzicht zelfs nog belangrijker is dan het arbeidscontract.
Aandacht geven: wat managers tegenhoudt
Als aandacht zo belangrijk is, wat houdt managers dan tegen om het te geven? Aandacht moet allereerst oprecht zijn. Medewerkers prikken heel snel door niet-authentiek gedrag heen. Ten tweede houdt het geven van persoonlijke aandacht mogelijk wederkerigheid in. Dat maakt het soms eng. Want dan is het contact niet langer louter zakelijk, maar wordt het ook persoonlijk. Toch kan het bijhouden van aantekeningen op een papiertje soms al een wereld van verschil maken.
Medewerkers optimaal inzetten
Wil je als HR manager of als leidinggevende weten waar de kwaliteiten van je medewerkers liggen en hoe je die optimaal kunt inzetten? Maak dan gebruik van de Werkenergieanalyse. Met dit instrument geef je via een gecertificeerde coach direct oprechte aandacht aan je medewerkers, waardoor de betrokkenheid en bevlogenheid toeneemt. Maak een afspraak voor een gratis demo!