Woensdag 15 juni 2016
Als werkgever word je bijna dagelijks geconfronteerd met kleine en grote problemen op personeelsgebied. Vergeet nooit dat je bedrijf eveneens gebaseerd is op de prestaties van je werknemers. Een werkgever speelt een centrale rol in de organisatie en moet een aantal goede eigenschappen bezitten.
Als jij van nature over de juiste eigenschappen van een goede werkgever beschikt dan is mooi meegenomen. In alle andere gevallen kan je in ieder geval je best doen of hieraan gaan werken.
Eigenschappen van een werkgever
Wat zijn nu de eigenschappen van een goede werkgever? Wij zochten het uit en hieronder is onze top 10 te vinden:
1. Leidinggevend
In iedere omgeving is de mens sfeergevoelig. Het is jouw taak om als goede leider te zorgen dat het werkklimaat zo optimaal mogelijk is om de beste prestaties van je werknemers te krijgen.
2. Objectief
Vooral op het gebied van salaris en arbeidsvoorwaarden zijn werknemers gevoelig. Vaak zijn het juist de relatieve verschillen die de grootste problemen kunnen veroorzaken. Wees op dit punt altijd objectief.
3. Betrouwbaar
Baanzekerheid is een groot goed. Als er medewerkers al dan niet gedwongen vertrekken mag dat geen onzekerheid veroorzaken. Wees open en duidelijk hierover.
4. Zorgzaam
Misschien is jouw werk ook het belangrijkste in je leven. Vergeet echter nooit om ook aandacht te hebben voor de balans tussen werk en privé van het personeel.
5. Degelijk
Als het goed gaat met het bedrijf is er geen reden om dat niet te tonen. Een goede werkgever zorgt er echter altijd voor dat er ook voldoende reserves in het bedrijf overblijven.
6. Flexibel
In jouw bedrijf is ruimte voor speling en dat zorgt voor ademruimte voor de medewerkers. Wees flexibel waar het kan, ook met werktijden.
7. Inspirerend
Probeer het werk interessant te maken en te houden. Willen werknemers doorgroeien? Bied hen de mogelijkheid om opleidingen te volgen en carrière te maken.
8. Duidelijk
Communiceren kan je leren en zeker in een bedrijf moet communicatie duidelijk zijn. Korte lijntjes en heldere berichten zorgen daarvoor.
9. Overtuigend
Wanneer je altijd voor 100% achter je werkwijze en streven staat, ben je ook in staat om anderen te overtuigen van de noodzakelijkheid van iets.
10. Betrokken
Zorg ervoor dat je betrokken bent bij je medewerkers. Dat kan je bijvoorbeeld laten blijken door hen zelf te benaderen en je niet te verschuilen achter het management.
Wat is jouw score?
Hoeveel eigenschappen herken jij terug in jouw werkgever? Niet zo veel? Neem dan contact op met een van onze coaches om te kijken naar hoe we dit samen kunnen verbeteren!
