Dinsdag 24 november 2015
Een fijne sfeer op de werkvloer en een goede band met collega's, daar tekent toch elke werknemer en werkgever voor? En dat is exact waarom het creëren van een goede sfeer zo ontzettend belangrijk is!
Uit onderzoek blijkt zelfs dat salaris en compensatie voor veel werknemers niet de belangrijkste factoren zijn voor baankeuze en prestaties. De sfeer op de werkvloer wordt echter wel als zeer belangrijk ervaren. Daarom is een van de voornaamste taken van de manager een goede sfeer creëren.
Praktische tips
Met slechts de kennis dat de sfeer goed moet zijn we er natuurlijk nog niet. Daarom zijn hier een aantal praktische tips om de sfeer daadwerkelijk te verbeteren.
1. Los problemen op door erover te praten
Hou de sfeer nauwlettend in de gaten en probeer mogelijke knelpunten te vinden. In geval van bestaande problemen op de werkvloer dienen deze opgelost te worden door allereerst met de werknemer te praten.
2. Betrek werknemers bij beslissingen en veranderingen
Betrek de werknemer bij beslissingen en veranderingen binnen de afdeling. De werknemer heeft hierdoor het gevoel meer verbonden te zijn met het bedrijf en/of de afdeling. Dit creëert een band tussen werknemers, maar ook tussen werknemers, managers en het bedrijf.
3. Geef vrijheid aan werknemers
Geef de mogelijkheid voor ontwikkeling en zelfstandigheid. Dit kan motiverend werken omdat de werknemer een gevoel van vrijheid heeft in plaats van verplichting.
4. Toon waardering naar elkaar
Geef de werknemer blijk van waardering. Dit hoeft niet per se in de vorm van compensatie te zijn, maar kan ook een persoonlijk bedankje zijn. Het is belangrijk dat de werknemer het gevoel heeft belangrijk te zijn voor het bedrijf.
5. Ontspanning en teambuilding
Zorg voor ontspanning en teambuilding, zodat werknemers elkaar beter leren kennen. Bezuinig niet op teamuitjes.
Elk bedrijf en elke afdeling zijn uiteraard verschillend. Bedenk daarom goed welke tips het meest van toepassing zouden zijn op jouw werknemers!