Woensdag 19 oktober 2016
De afgelopen jaren is het aantal leerlingen in het basisonderwijs dat specifieke zorg nodig heeft, behoorlijk toegenomen. Uit schattingen van leerkrachten blijkt zelfs dat bijna een kwart van de kinderen in het reguliere basisonderwijs een leerachterstand, sociaal-emotionele problematiek, ADHD of een verstandelijke beperking heeft. Om deze leerlingen optimaal te kunnen begeleiden, is op de meeste basisscholen een intern begeleider aangesteld. Zo ook op een basisschool in Noord-Brabant.
De voorgeschiedenis
Na enkele jaren gewerkt te hebben met zorgleerlingen, verschoven de taken van deze intern begeleidster steeds meer richting het papier. Het opbouwen van dossiers van leerlingen, het contact met instanties en ouders evenals verschillende beleidsmatige taken kostten haar veel energie. Zoveel, dat ze zelfs een tijdje uit de running raakte. Ze begon te twijfelen aan haar functie. Wilde ze niet liever terug naar haar oude rol als leerkracht? Reden voor de school om loopbaancoach Mirjam Prins in te schakelen.
De bevestiging
Als nulmeting voor haar loopbaantraject liet Mirjam de intern begeleidster onder andere de Werkenergieanalyse invullen, vertelt ze. “Hieruit kwam – niet geheel verassend – geen hoge bevlogenheid naar voren. Haar stressbronnen bleken niet alleen in de hoeveelheid taken te zitten, maar vooral ook in de vele vragen die door leerkrachten, ouders en instanties op haar werden afgevuurd. Haar hoofdtaken gaven haar slechts een laag energiecijfer. De Werkenergieanalyse bevestigde daarmee wat ze al dacht. Ze was afgedwaald van waar ze energie van kreeg: het contact met leerlingen.”
Het Plan van Aanpak
Hoewel de uitslag niet onverwacht kwam, was deze wel heel confronterend. Immers stond alles ineens zwart op wit. “Maar van hieruit konden we wel verder”, vertelt Mirjam. “Aan de hand van de Werkenergieanalyse hebben we een Plan van Aanpak gemaakt en besproken. In eerste instantie om meer energie uit haar huidige functie te halen, maar al snel kwam ze tot de conclusie dat ze het liefst terug wilde naar haar functie als leerkracht.
We hebben toen de focus verlegd, om deze overstap zo soepel mogelijk te maken. Daarnaast hebben we haar nieuwe functie geanalyseerd. Want ook hierin zou ze met energienemers te maken krijgen. Voor de langere termijn hebben we gekeken naar welke taken ze zou kunnen oppakken, om voldoende uitgedaagd te blijven worden. Daarbij kwam een sterke voorkeur naar boven voor het coachen van leerkrachten. Een functie die ze als intern begeleidster ook had, maar die steeds meer naar de achtergrond was verdwenen.
In haar nieuwe functie was hier binnen de school echter geen ruimte voor. Als ZZP’er daarentegen zou ze dit wel kunnen oppakken. Daar laat ze nu haar licht over schijnen.”
Een positieve afloop
Niet alleen de intern begeleidster, maar ook de school is zeer positief over het loopbaantraject, vertelt Mirjam. “Haar leidinggevende herkende goed waar de intern begeleidster tegenaan liep. Ze kreeg dan ook alle steun om haar nieuwe functie – binnen de school – vorm te geven.
Sinds afgelopen april staat ze weer een aantal uur voor de klas, in groep 4. En ook in het schooljaar 2016-2017 mag ze lesgeven aan deze groep. Enkele maanden na het loopbaantraject is ze nog altijd zeer positief. Ze zit weer vol energie, wat ook in haar omgeving niet onopgemerkt is gebleven. Van collega’s hoort ze terug dat ze weer positiviteit uitstraalt. Een groot compliment", vertelt Mirjam.
